Se 1½ time lang Foredrag på Dansk, på YouTube nuklik påNyeste forskning som kategorisk afviser det universelle incest tabu: Engelsk Introduktion (4 min.), resten på dansk. Engelsk tekst til højre for videobilledet på YouTube findes 3 links: til ægyptologens forlag, hvor bogen kan købes, til bogens indholdsfortegnelse og til de første 24 sider af bogen som alle kan læse fritklik her
For at afspille hele det 1½ time lang foredrag / diskussion automatisk
(i stedet for manuelt én efter én) gå til følgende YouTube side og klik på "Play All" i højre side - for automatisk afspilning gå først til den pågældende YouTube side ved atklikke her
New Research Rejects Universal Incest Taboo: Eng. Intro, Eng. Text Right of Screen; Dansk Foredrag
klik her

 

Seksualundervisningen nedenfor er mere udførligt nedfældet i min bog hele og Frie børn som
Preben Hertoft anmelder. Herudover og apropos: Mine seksualoplysnings-sange trykt i
professor overlæge Preben Hertofts bog Den rebelske fugl
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Synspunkt
Hvor fræk må en børnehave være ...
af Troels Peter Schmidt, forfatter til hele og Frie børn

("Hvor fræk må en børnehave være ..." var overskriften på min kronik i fagbladet Børn & Unge: 

Om seksualundervisning hos de 5 årige. Denne artikel, som er gengivet nedenfor, blev trykt i mit fagblad Børn og Unge, kort tid efter en kendt skoleleder der arbejdede med børn/unge/handicappede og deres seksuelle problemer, havde et indlæg i fagbladet nr. 15, 1986. Billedet af to kærligt omfavnende nøgne børn blev uopfordret brugt af Børn og Unges redaktionen til at illustrere min artikel. Artiklens beskrivelse af hvad der var muligt i 80´ernes Danmark kan på en lærerig måde stå i relief til vore tiders hysteriske reaktioner på noget af det mest naturlige i verden - vores seksualitet!  Apropos temaet børns seksualitet læs evt.:

Den nyeste og mest estimerede forskning om sexmisbrug bekræfter indirekte at nedenstående seksualundervisning på ingen måde er skidt for børn - tværtimod - børnene elskede undervisningen og forældrene og personale var godt tilfredse.)

Jeg er enig med skoleleder, Jørgen Buttenschøn, når han i Børn & unge nr. 15/86 siger, at “egentlig mener jeg, at daginstitutionerne burde overtage en stor del af seksualundervisningen fra skolerne. I skolen kommer det alt for sent”.

  Jeg er selv uddannet fritidspædagog og har udviklet en seksualpædagogik (mere præcist en seksualkritisk anti-pædagogik, red). Følgende er en beskrivelse af et yderst vellykket seksualpædagogisk forløb i en børnehave. Eksemplet hiver jeg frem for at vise, hvor stor spredning, der er i de forskellige institutioner landet over. Det er min erfaring at alle pædagoger kan opnå en lignende succes, forudsat at forløbet finder sted i samarbejde med hele personalet og alle forældre - det gjorde vi og oven i købet inviterede vi forældrene til de pågældende børn til at være med:

  Den smukkeste oplevelse i mit liv, hvad angår samvær mellem børn og voksne, var højdepunktet i et fem ugers seksualpædagogisk forløb i en børnehave på Nørrebro.

Kropsmaling - en subjektiv oplevelse

Tilfældigvis havde både voksen-Karsten og en af drengene fødselsdag. Jeg gav dem begge et kys og et knus og det gjorde også en af pigerne. Vi havde sat os i en rundkreds på gulvet og sunget fødselsdagssangen to gange. Lige så snart sangen var færdig, spurgte vi voksne, om nogen kunne huske, hvad det var, vi skulle lave denne dag. Drengen John smilede og sagde, at det vidste han godt, men han ville ikke sige det. Ingen af børnene ville sige det. Så sagde vi voksne, at vi meget gerne ville lave kropsmaling idag. Alle kunne hente farver og lidt koldt vand og gå i gang det samme. Drengene Søren og John sad sammen med mig. Søren ville male mig, og jeg skulle male John til røver.

Dans og afrikansk trommemusik

Vi lyttede til noget lækkert trommemusik, imens vi malede hinanden. Drengen Henrik var blevet malet i ansigtet og på kroppen. Da han kravlede op ad legehuset på stuen, strakte han sig så meget som muligt - iført nogle små hvide underbukser - så han nærmest svævede i luften over os andre. Ørerne på ham hang vist sammen ved hjælp af der udstrakte smilebånd.

  Hvert eneste barn og voksen var dybt engageret, alle havde psykisk kontakt - store som små. Merete, en pige, havde der enormt skønt. Hun var malet over det hele, kom hen til mig med et gigantisk smil på og væltede sig oven på mig, da jeg lå med ryggen på gulvet helt nøgen.

  Jørgen malede min mave og John mine tæer. Merete grinede særligt meget, da hun pludselig hev mig i min kildemand, for straks at holde op igen. Det er selvfølgelig mægtigt skægt at rulle rundt oven på hinanden, når man er nøgen eller næsten (helt) nøgen. Henrik, der før havde svævet i luften, sådan da, iklædt sine underbukser var nu helt uden sine klæder. Pigerne Karen og Karine kom hen til mig helt nøgne og så helt salige ud i hovederne. De sagde: “Hej Peter” og gik igen. Alle voksne var også nøgne.

  På det tidspunkt, da ungerne ville male os, havde voksen- Karsten og jeg allerede ventet længe med at smide tøjet. Susanne derimod havde relativt tidligt i forløbet taget alt sit tøj af. Børnene kunne så gøre enten som hende eller lade være, som Karsten og jeg. Men til sidst, eller måske midtvejs i samværet, stod de tre drenge, Jørgen, John og Søren som de eneste med alt tøjet på. Henrik var den eneste dreng der havde smidt alle beklædningsgenstandende, mens alle pigerne var nøgne.

  Så vidt vi voksne ved, lagde vi ikke noget pres på børnene for at få dem til at smide tøjet - det måtte de selv om, men selvfølgelig elsker specielt pigerne at rende rundt uden tøj på i den alder. Desværre halter det meget med dette for de fleste drenges vedkommende, fordi deres synlige kildedrengs seksuelle lyst kan blive til en negativ voksenkontrol, og det ved alle drenge bevidst eller ubevidst.

Det er naturligt at være nøgen

Vi dansede både med og uden tøj på. På et tidspunkt var Karina, Karen og Merete og jeg pludselig i en meget intens ringdans til den afrikanske trommemusik. De tre piger sagde “hurtigere, hurtigere”, og jeg blev mere og mere svimmel. Til sidst snublede Merete, og jeg simulerede et fald sammen med hende, fordi jeg ville have en lille pause afslappet på gulvet. På gulvet rørte vi allesammen hinanden, og så hoppede vi op og dansede videre. Det gjorde vi 2-3 gange. Alle de andre havde danset lige før os.

Så sagde Susanne: “Nu skal vi ud og vaske os!” Vi åbnede døren og var på vej til badekarret og bruseren. Men så løb nogle af børnene sammen med Susanne ud i det store gennemgangsrum. Både forældre og personale stod derude, men Susanne og børnene fortsatte ud på legepladsen og rundt om huset. Jeg tænkte, “Gud, hvor er al dette fantastisk - det er simpelt hen vidunderligt,” og så gik jeg også ud på legepladsen med Merete i hånden spadserende - begge helt nøgne - hele vejen rundt om børnehaven. Der var folk ude på gaden, der kikkede ind og masser af forældre.

  Som noget af det mest naturlige i verden stod Susanne og børnene helt nøgne og snakkede med forældrene midt i gennemgangsrummet. Herefter tog vi allesammen, i festlig humør, bad sammen, seks-syv dejlige og glade mennesker sprøjtende vand og skrubbene hinanden i et lille badekar. Bagefter fortalte børnene alle og enhver, hvor skægt det havde været. Nogle af de børn, der ikke havde været med til denne oplevelse så ud til at være misundelige, men hvem ville ikke være det? Og der opstod nogle spændende rygter. En dreng kom hen til mig og spurgte , om det var rigtigt, at vi havde bollet idag. Det var simpelt hen den smukkeste oplevelse i hele forløbet med børnene samt Karsten og Susanne.

Kommentar

I det fem ugers seksualpædagogiske (do, red.) forløb havde vi løbende samtaler med alle forældrene til børnene i vores gruppe. Forældrene blev konstant orienteret om alt, hvad vi lavede, og de blev inviteret til at være med, selvom ingen tog imod tilbuddet. Forældrene blev også løbende orienteret om vores tanker, før vi eventuelt prøvede disse af sammen med ungerne. I samarbejde med forældrene og personale blev “de bedst egnede” børn valgt ud. Vores gruppe kom udelukkende til at bestå af disse “udvalgte”. Dette er nødvendigt, ikke mindst når der er indvandrerbørn i børnehaven - de fleste af deres forældre har et helt andet syn på seksualitet end de danske børns forældre.

Om at tisse sammen med børnene

En af de første dage i børnehaven ville to drenge, John og William se min tissemand. Jeg sagde til dem, det det kunne de godt, når jeg skulle tisse. Det fik de også lov til senere.

  Da vi en uge efter var på udflugt i Frederiksberg have, skulle jeg lige hen til en busk og tisse. Nogle børn kom hen, hvor jeg stod og gik igang med deres anatomiske studier af mig. En pige, Karine, spurgte om jeg ikke ville holde hende, så hun ikke tissede på sit tøj.

  Jeg mener naturligvis, at børn skal kunne se hinanden og voksne nøgne i naturlige sammenhænge, men også ved at bruge et spejl eller speculum til anatomiske selvstudier, ligesom kvindebevægelsen gjorde i sin tid og stadig gør. Overskolelærer Anette Westrup, har hjulpet piger i puberteten med selvhjælpsundersøgelser, men anatomiske selvstudier burde starte meget tidligere, idet kønsidentiteten grundlægges i børnehavealderen og ikke har så lidt at gøre med, hvordan man opfatter sine egne kønsorganer. (Jeg kan dog ikke anbefale et speculum til piger under 12 år da det kan være vanskeligt at håndtere og at man kan knibe sig på dem. Troels Peter Schmidt.)

  Ingen af kønnene ved nok om, og har ikke en tilstrækkelig positiv viden om en piges kusse. Men for både piger og drenge, mænd og kvinder, hvad er mere naturligt end at begynde med dét at tisse?

Troels Peter Schmidt

PS: Jeg underviser som gæstelærer på mange seminarier og holder foredrag om børn og sex i daginstitutioner

Klik på: Besøg friskolen Summerhill i Skotland

For Anti-pædagogiske bevægelser i verden klik på: http://privat.schlund.de/k/kraetzae/englinks.htm

 

Klik hér for anmeldelser af Schmidts bøger

Læs gerne papir-udgaven af Fra Incest til Mediehetz,  som kan lånes gratis på Det Kgl. Bibliotek eller lige her:

For første gang læs Nu i flot Super PDF Format
Fra Incest til Medie-hetz  
- af forfatter Troels Peter Schmidt uddannet antipædagog ved Ballerup Fritidspædagog Seminarium - klik her

 

Fagforeningsdomstole - en kommentar til en debat:

Berufsverbot og eksklusion

Videnskabelige undersøgelser

Hjem

Bekæmp censur!  - Resist Censorship!: